Nak Kurus Kena Sarapan Pagi



Ramai yang nak kurus tapi ramai yang suka skip sarapan pagi.

kenapa?
.
.
.
.
.
.
"Saya tak boleh makan pagi, nanti muntah"
"Perut saya akan sakit bila mabil sarapan pagi"
"Saya kejar masa so tak sempat nak sarapan pagi'
dan macam-macam alasan lagi bila bercakap pasal arapan pagi ni.

Boleh dikatakan ramai rakyat Malaysia hari ini tak suka sarapan pagi. Diet macam-macam tapi bila berat tak turun terus rasa give up. Pernah dengar pepatah ni "Breakfast like a king, Lunch like ordinary person and Dinner lika a poor"

Orang yang makan sarapan pagi lebih cenderung untuk mengekalkan berat badan yang sihat dan kebiasaanya berasa lebih baik sepanjang hari. Tapi, seorang yang suka melewatkan sarapan pagi akan cenderung meletakkan badan anda ke dalam 'mood kebuluran' dan akan menyebabkan badan kia menyimpan makan seterusnya kepada lemak.

Kenapa pentingnya Sarapan Pagi :-
➫ Bantu mengurangkan berat badan
➫ Meningkatkan kuasa otak:
➫ Tingkatkan mood anda:
➫ Meningkatkan tenaga:
➫ Mengurangkan risiko penyakit
.
.
.

So bagi siapa-siapa yg malas nak breakfast, tapi MESTI breakfast jugak sebab nak maintain sihat kan? So meh tengok sini, menu sarapan yg cepat, mudah, dan tak susah tapi tetap berkhasiat!

Sebenarnya senang je nak buat sarapan yang sihat dan tentunya rendah lemak dan kalori. Kalau rasa malas sangat boleh cuba menu simple sarapan pagi ni. Sambil berjalan pon boleh buat ya 😉


1. Oatmeal
Oatmeal adalah makanan yang rendah kalori tapi tetap menjadikan korang kenyang sampai lunch nanti. Bahan utama daripada oatmeal adalah biji gandum.

2. Telur
Makan telur waktu sarapan sangat bagus, telur adalah menu ideal untuk diamalkan sebab telur ada protein yang tinggi dan senang je nak sediakan. Satu biji telur ada 70 kalori serta dapat memenuhi 13% protein yang diperlukan tubuh.

3. Smoothies
Kalau tak ada masa sangat jugak, minumlah smoothies. Minum smoothies pagi-pagi pun dah dapat khasiat yang patut kita dapat untuk kegunaan tubuh. 

4. Buah-buahan
Macam-macam buah korang boleh makan sebagai sarapan yang sihat dan kaya dengan nutrisi! Boleh juga kalau nak makan dengan yogurt rendah lemak. Sedaaap!

So sekarang dah tak buntu lagi nak breakfast apa kan? Senang je!
Tapi nak lagi senang bancuh je secawan kopi Min kaffe untuk alas perut kalau dah tak sempat sangat kan. Secawan #kopigarambuluh ni boleh bagi tenaga kepada badan kita. 


Sebelum mula kerja apa kata bancuh dulu secawan min kaffe. Bau dan rasa garam buluh yang ada dalam kopi tu buatkan tekstur kopi tersebut ringan dan memang layan bila minum. 

Jangan tak tahu sekali cuba paaaaaaaasti nak lagi dan lagi!!!!

 Buih-buih kopi yang membangkit aroma min kaffe. memang kena cuba tau. 


 min kaffe dengan karipap kecik. Cenggini ha 👍👍👍


Mana nak cari minkaffe ni? Call or whatsapp je idah. Nak FREE trial pon boleh. Idah nak bagi awak-awak semua rasa kopi sedap abad ini.

Apa pun lepas ni jangan lagi skip sarapan pagi ya. Kalau kita nak kurus pastikan kita follow diet yang betul. Diri kita ni adalah anugerah terindah yang kita perlu jaga.

Jaga diri hiasi peribadi.


~ Lots Of Love ~
💕💕💕



No comments:

Post a Comment

Selamat Tahun Baru 2018

Assalamualaikum.. Rasanya belum terlambat nak ucapkan Selamat Tahun Baru 2018  Semoga tahun ni rezeki kita dimurahkan lag...

Popular Post